Logo - Fundusze Europejskie Infrastruktura i Środowisko Logo - Rzeczpospolita Polska Logo Unii Europejskiej - Fundusz spójności

PRZEBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO W GISZOWCU – OD PIĄTKU 28 STYCZNIA PRZEJAZD UL. KOLISTĄ W DWÓCH KIERUNKACH

Aktualności 26.01.2022

Przebudowa układu drogowego w Giszowcu – od piątku 28 stycznia przejazd ul. Kolistą w dwóch kierunkach

W piątek 28 stycznia otwarty zostanie przejazd ul. Kolistą pod wiaduktem wzdłuż ul. Pszczyńskiej (DK86) w dwóch kierunkach. To oznacza, że kierowcy jadąc od Giszowca będą mogli ul. Kolistą wjechać w ul. 73 Pułku Piechoty w kierunku do Ligoty i Ochojca. Od soboty 29 stycznia zmienia się także rozkład jazdy komunikacji miejskiej w tym rejonie.

Od godzin okołopołudniowych w piątek 28 stycznia kierowcy będą mieli do dyspozycji kolejny odcinek przebudowywanego układu drogowego w Giszowcu. Tym razem udostępniamy przejazd wzdłuż ul. Kolistej pod wiaduktem wzdłuż ul. Pszczyńskiej. To duże udogodnienie dla kierowców jadących od strony Giszowca w stronę Ochojca lub kopalni. Sam przejazd wzdłuż ul. Kolistej będzie dwukierunkowy – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta Katowice.

Przejazd ul. Kolistą będzie możliwy w dwóch kierunkach jazdy, natomiast ul. 73. Pułku Piechoty zostaje utrzymana jednokierunkowa na kierunku od Giszowca w stronę Ochojca (jeden kierunek obowiązuje tylko na wysokości przebudowywanego węzła drogowego). Oprócz zmian dla kierowców otwarcie przejazdu wiąże się także ze mianami w komunikacji miejskiej. Od soboty 29 stycznia przywrócone zostaną stałe trasy przejazdu linii autobusowych: 30, 223, 292, 672N, 695, 920. Ponadto likwidacji ulegnie tymczasowa linia na relacji: Giszowiec Kościół – Giszowiec Kopalnia Staszic – Giszowiec Kościół, a także linia 72 otrzyma nowy rozkład jazdy. Szczegóły: https://rj.metropoliaztm.pl/

Zakończenie prac budowlanych na całej inwestycji przewidywane jest na drugą połowę roku dlatego wykonawca realizuje wiele działań równolegle. – Zimowe warunki i temperatury ujemne uniemożliwiają intensyfikację prac drogowych, natomiast chcemy jak najszybciej ukończyć przebudowę przejścia dla pieszych, z którego korzystają mieszkańcy Giszowca. Jesteśmy na etapie wyburzania wschodniej części przejścia na wysokości przystanku autobusowego. Równolegle przebudowujemy kanał wód dołowych KWK Murcki Staszic i realizujemy prace związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót.

Przypomnijmy, że to największa inwestycja drogowa w mieście od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka i składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta.

Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86)
z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny. Piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia.
W efekcie przebudowy skrzyżowanie Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu zatem dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna
i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A-4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska, drugi będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego – w kierunku Giszowca, Murcek
i Ochojca
– mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.  

Koszt robót budowlanych wynosi 308,1 mln zł, z czego aż 239,3 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja w liczbach:

  • 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
  • 308,1 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
  • 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86

Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice

Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć na stronie polityka prywatności.